Een hartverwarmende pr campagne waarbij we nog meer eten van de prullenbak redden tijdens de feestdagen.
Briefing in een tweet
Dit is een pro actief idee en hierdoor niet afkomstig van een briefing.
(Creatief) inzicht
We gooien veel voedsel weg tijdens de feestdagen, terwijl de Voedselbank een recordaantal aanvragers heeft. NB: Ondersteundende onderzoeksresultaten beneden.
Concept: 'BUURT BOX // KERST KLIEKJES'
Met feestdagen kopen een hoop mensen expres te veel eten voor iedereen die komt. Want je zou maar te weinig hebben... Tegelijkertijd hebben steeds meer mensen geen geld voor een feestelijke maaltijd.
Ik zie hier een kloof, die ik graag samen met Too Good To Go zou willen overbruggen. Daarbij lanceren we rond specifieke feestdagen (bijvoorbeeld Kerst en Pasen) niet alleen de MagicBox, maar ook de Kerst Kliekjes of Buurtbox. Zie het als Too Good To Go C2C ipv B2C. Zodat iedereen tijdens alle feestdagen kan smullen en nog meer voedsel uit de prullenbak te sparen.
Assets
Deze campagne zal een hoop pr opleveren. We richten de communicatie op de 'over kokers', waarmee we ook de mensen zonder feestmaal bereiken. Dit doen we door middel van flyers die we verspreiden door daklozen (die daklozenkrantjes verkopen), posters bij het advertentiebord in supermarkten en in-app communicatie.
Shockerende onderzoeksresultaten
> De helft van de Nederlanders koopt (bewust) te veel eten voor de feestdagen.
> In Nederland gooien we alleen al met kerst voor 124 miljoen euro aan voedsel weg.
> 30% van al ons voedsel tijdens de feestdagen belandt in de vuilnisbak.
> Voedselbanken in het hele land melden recordopnames, vanwege de energiecrisis, de oorlog in Oekraïne en de algehele inflatie.
Bronnen: https://www.suntfood.com/blog/voedselverspilling & https://www.nu.nl/binnenland/6189585/voedselbank-ziet-toename-aanmeldingen-vermoedelijk-door-prijsstijgingen.html